LEERPLAN


Voor de opdracht van de cursus 'Vakgericht vernieuwen' ben ik vertrokken vanuit mijn vooropleiding die zich situeert binnen het domein economie & organisatie. Het is de bedoeling dat ik hierbij een beroepsproduct ontwikkel van domeinkennis die buiten mijn comfortzone ligt.
Ik heb gekozen om te vertrekken vanuit het leerplan 'Bedrijfseconomie' in de 2de graad secundair onderwijs om een beroepsproduct rond btw te maken. 

koepel/net: KathOndVla
leerplancode: D/2021/13.758/052


LPD 13 De leerlingen verklaren de werking van het btw-systeem en situeren roosters m.b.t. aan-
en verkoopverrichtingen in de btw-aangifte.


Het is belangrijk de leerlingen erop te wijzen dat de btw een verbruiksbelasting is
waarbij de finale consument (de belastingdrager genoemd) de belasting betaalt over
de toegevoegde waarde die gecreëerd wordt vanaf de eerste producent tot de finale
consument. Dit principe kan je aan de hand van een eenvoudige bedrijfskolom illustreren.

Je kan hierbij wijzen op het feit dat de btw-aangifte maandelijks of per kwartaal kan
ingediend worden.

LPD 5 De leerlingen onderzoeken het belang van internationale handel voor Belgische ondernemingen.

Hierbij kan je wijzen op het effect van de interne markt: de lidstaten van de Europese Unie vormen de belangrijkste afzetmarkt voor onze exportproducten. Binnen dit kader kan je de begrippen intracommunautaire handel en intracommunautaire handel duiden.

leerplancode: 2021/13.758/001

LPD 18 De leerlingen hanteren een geschikte zoekstrategie om bronnen te selecteren en binnen die bronnen informatie op te zoeken.

LPD 23 De leerlingen verwerken informatie uit verschillende bronnen als een samenhangend en bruikbaar geheel.

LPD 26 De leerlingen gebruiken schooltaal en vaktaal in functie van het leerproces.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin